NOVICA


Veliki viziji mora slediti veliko dela in vztrajnosti

Težko si je zamisliti boljši začetek mariborskega startup torka kot je energična delavnica s Kristjanom Pečancom iz Hekovnika. Kristjan velja za enega najizkušenejših startup mentorjev in podjetnikov, ki je na lastni koži izkusil izgradnjo globalnega tehnološkega podjetja. Kot mentor je s svojimi izkušnjami in znanjem pomagal pri številnih slovenskih podjetniških zgodbah. 

Pot od ničle do enke

Vsebinski okvir delavnice je predstavljala metodologija uveljavljenega ameriškega podjetnika in investitorja Petra Thiela - Zero to One. Metodologija, ki temelji na najboljših svetovnih tehnoloških zgodbah kot so Microsoft, Google in druge, govori o elementih uspeha startup podjetja. Kristjan je na primeru treh startupov iz občinstva obrazložil ključne točke, ki na koncu odločijo ali se boste uspešno premaknili od točke 0 do točke 1: 
 
  1. Izgradnja produkta ("Do things that are hard but possible. 10x value proposition."). Vaša vrednost za kupca mora biti najmanj 10-kratnik obstoječih rešitev. V medicinski terminologiji: vaša rešitev mora biti za problem kupca nujna kot "antibiotik" in ne samo priporočljiva kot so "vitamini". 
  2. Pravi trenutek - "timing". Potrebno je razumeti, da se uporabniki obnašajo drugače glede na to v kateri fazi je trg. Predvsem pomembno je, da delaš rešitev za točno določen tarčni segment. Na začetku s produktom ciljaš na izredno ozek segment, kasneje pa rešitev spreminjaš  in prilagajaš za širšo skupino uporabnikov. Vprašati se je tudi potrebno, ali je ta trenutek pravi čas za tvojo rešitev?
  3. Monopolni položaj. Potrebno je poiskati majhno in točno specifično tržno nišo, ki jo lahko osvojiš do konca oz. zmonopoliziraš. Od monopolnega položaja v niši se nato širiš.
  4. Ljudje. Ali imaš pravo ekipo, prave ljudi, ki bodo izvedli zastavljeno vizijo?
  5. Distribucija (tehnologija in globalizacija). Kako boš reševal distribucijo, kje boš našel svoje uporabnike, kako jih boš pridobil in potem še načrt, kako boš lahko dovolj hitro širil svojo rešitev oz. kako boš rastel na globalnem trgu.
  6. Trajnost (durability). Kako se bo trg spremenil v 10ih in kako v 20ih letih? Vedno moraš gledati naprej, kako se bo svet spremenil na podlagi prihajajočih tehnologij. 
  7. Skrivnost. Vsak startup mora imet svojo skrivnost, nekaj kar lahko naredijo le oni torej neobranjljivo prednost, ki zagotavlja konkurenčnost na trgu. 

Daljši povzetek metodolgije, ki jo je Kristjan na primerih razložil na delavnice najdete tudi v članku na spletni strani Forbes. Udeleženci so tudi spoznali metodo viharjenja norih idej, s katero lahko izhodiščno idejo startup-a v spremenimo v popolnoma drugo rešitev, ki pa temelji na prvi ideji.


Intenzivnost ritma delavnice, ki ga je brez predaha narekoval Kristjan ter količina podanih informacij je navdušila in hkrati osupnila udeležence. Po zaključnem aplavzu je marsikdo še nepremično obsedel na svojem stolu in podoživljal intenzivno doživetje. 

Na KICKSTARTER po denar in slavo

KICKSTARTER je ena izmed najpopularnejših spletnih platform za množično financiranje. Številne slovenske ekipe so že uspešno financirale svoj projekt ter pridobile zagonska sredstva. Med zadnjimi sta bili ekipi Scoutee in FlyKly Smart Ped. Medtem ko za "pametni poganjalnik" kampanja še traja, je za nepogrešljiv pripomoček za bejzbolske trenerje že uspešno zaključena. Gosti Müslija so bili Majda Dodevska in Miha Uhan, jedro ekipe Scoutee ter Tilen Kegl, nepogrešljivi komunikacijski goru ekipe Smart Peda, ki je sodeloval tudi v kampanji SipaBoards.

KICKSTARTER samo za vztrajne in tiste z dobrim srcem

Majda in Miha sta slikovito razložila potek celotne kampanje Scoutee - od ideje za produkt, komunikacijske in organizacijske priprave ter poteka same kampanje. Miha je idejo za produkt dobil v času ko je še aktivno igral bejzbol. Podobnega produkta ni našel na trgu, zato je zaupal svojemu občutku in se odločil za izvedbo. Največji izziv je bila nišnost samega produkta s katerim so ciljali predvsem na najbolj razviti ameriški trg poklicne bejzbol lige. Glavni cilj same KICKSTARTER kampanje je bila izgradnja medijske prepoznavnosti in vzpostavitev partnerstev ter distribucijskih kanalov. Samo kampanjo sta opisala kot razburljivo avanturo, ki zahteva popolno predanost celotne ekipe. Hudomušno so se tudi pošalili, da so med samo kampanjo doživeli toliko stresa, da bi tovrstno pot odsvetovali ljudem s slabim srcem. 


Ključni element uspeha je komunikacija pred, med in po sami kampanji. Tukaj je svoje bogate komunikacijske izkušnje vnovčila Majda, ki je udeležencem svetovala naj se izogibajo masovni, nepersonalizirani komunikaciji na nepreverjene adreme. 
   
 
 
Tilen, za katerega je to že druga KICKSTARTER kampanja, je bil v ekipi, podobno kot Majda, zadolžen za komuniciranje na spletnih družbenih omrežjih ter za izgradnjo partnerske mreže. Spletna družbena omrežja in partnerska mreža sta dva izmed šestih kanalov za pritegnitev potencialnih podpornikov. V spodnjem videu Tilen podrobno razloži vseh šest kanalov. 
 

Ključno sprotno prilagajanje - "šraufanje"

Tilen je v svojem doživetem opisu poteka kampanje še poudaril pomembnost dobre priprave celotne ekipe na kampanjo ter morda še pomembnejše aktivno spremljanje in sprotno prilagajanje taktike in komunikacijskih prijemov. Povedal je, da je bil zaradi slabšega odziva med samo kampanjo večkrat primoran popolnoma spreminiti svoj nagovor in pristop do medijev. 
 

Nenehno prilagajanje razmeram, in "šraufanje" načrtovanih pristopov sta poudarila tudi Miha in Majda. V njihovem primeru so med samo kampanjo celo upeljali nov "franšizni" distribucijski kanal, ki jim je med drugimi "kriznimi" ukrepi pomagal doseči končni cilj.

Veseli 1. november in uspeh na letališču

Vsi govorci so se strinjali, da je neizmerna vztrajnost predpogoj za uspešno izvedbo kampanje. Na poti do cilja se namreč soočiš s številnimi ovirami, ki jih brez trdne volje preprosto ne moreš uspešno preskočiti. Dnevno spremljanje poteka kampanje, pozitivnih in negativnih odzivov, nepričakovanih ovir, rasti, stagnacije ali celo upada zbranih sredstev pa je zaradi izredne čustvene in psihološke napetosti popolnoma primerno za scenarij dobrega holivodskega trilerja.

Tilen kot enega izmed vrhuncev opiše 1. november, ko je zaradi objave pozitivnega prispevka na nemški televiziji v enem dnevu količina zbranih sredstev poskočila za več kot 50.000 $, za ekipo Scoutee pa je bil največji trenutek veselja objava na TheNextWeb, ki je njihovi kampanji vnesla nov zagon. Težko pričakovano objavo, za katero se je Majda trudila več tednov, sta z Miho dočakala na letališču. Kot pravita, bo ta trenutek za vedno ostal v njunem spominu. 

Celoten posnetek pogovora najdete tukaj


Avtor: Urban Lapajne, 25. 11. 2015
 
 
Želiš biti obveščen o novih start-upih, dogodkih in ostalih odličnih stvareh?
Hitro, prijavi se na email listo!